Goodbye Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

18 Augustus 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Wat zijn Mark en ik toch ongelofelijke bofkonten! Wat begon als een gekoesterde droom, werd werkelijkheid. Een reis door Vietnam. Van Noord naar Zuid en we mochten hier ruim drie weken over doen.
Wat hebben we veel gezien, veel meegemaakt en veel mensen leren kennen. Vietnam heeft ons bij het hart gegrepen. Een land dat na jarenlange oorlogen, eindelijk zijn eigen plekje veroverd op de wereld. Een land van natuurlijk schoon. Een land van hardwerkende mensen, trotse mensen, die allemaal een stukje Vietnam met je willen delen.
Toen ik vanmiddag samen met Mark in de auto zat, op weg naar Saigon om onze vlucht te halen, dacht ik na over de reis. Hoe we dol enthousiast aankwamen op het vliegveld, niet wetende wat de reis ons zou brengen. Hoe we hebben moeten wennen aan de bloedhitte, aan het zware accent dat mensen hebben wanneer ze Engels spreken. De prachtige wandelingen en fietstochten die we hebben gemaakt. En hoe we ons eerste huwelijksjubileum mochten vieren. Het zijn herinneringen die ons altijd bij zullen blijven.Vietnam heeft dan ook al onze verwachtingen overtroffen!
En hoewel ik kan beschrijven hoe onze lange reis terug naar huis is gegaan, heb ik besloten om ons laatste reisverslag anders af te sluiten. Er is al veel vertelt over ons avontuur, maar we hebben nog wat 'Wist je datjes' voor jullie op een rij gezet. De laatste kleine details over onze reis. Nog even een laatste keer wegdromen bij onze avonturen. Ervaringen die we in onze backpack stoppen en wellicht meenemen in ons volgende avontuur!

Wist je dat:

Mark ik Hanoi een massage heeft genomen.

Hij eigenlijk benieuwd was of hij een happy end zou krijgen, maar dit niet aangeboden kreeg.

Hij gekozen had voor de light massage, maar als nog origami met zijn lichaam ervaren heeft.

Vietnamezen hard smakken tijdens het eten.

Zij dit doen, omdat ze genieten van het eten.

Wij dit het vervelendste cultuurverschil vinden tussen Vietnamese en Nederlandse gewoonten.

Marjolein nieuwe vloekwoorden heeft toegevoegd aan haar vocabulaire.

Zij dit deed terwijl ze aan het hiken of fietsen was.

Oversteken in de Vietnamese steden gewoon een kwestie van doorlopen is.

Mark volgens de Vietnamezen op David Beckham lijkt.

Hij zelfs met Vietnamese vrouwen op de foto is gegaan, omdat zij dit ook dachten.

Vietnam geen muntgeld heeft.

Scheten en boeren laten heel normaal is in Vietnam.

Mark verbaasd stond te kijken toen de gids naast hem even stond te ontluchten.

Mark in Hanoi achterna is gezeten door meerdere schoenpoetsers/ -makers.

Hij telkens hun service afwees, maar de jongens hier niet direct gehoor aangaven.

De jongens op de laatste dag in Hanoi niets meer aan Mark vroegen en enkel een duim opstaken naar hem.

Mark en ik deze reis in totaal 28 uur hebben gevlogen, 50 uur in de auto hebben gereden, 23 uur met de trein hebben gereisd, 28 uur hebben gevaren, 7 uur hebben gefietst en ongeveer 33 uur hebben gelopen.

Mark en ik deze reis ruim 3744 km hebben afgelegd.

Mark en ik deze reis 34.082.225 Vietnamese dong hebben uitgegeven.

De omgerekend ongeveer 1294,77 euro is.

Mark ruim twintig keer is gevraagd of hij marihuanawilde kopen.

Dat de scooterboys hem naast marihuana ook coke, opium en prostituees aanboden.

Je in Vietnam op alle publieke plekken binnen mag roken, met uitzondering van hotels en tempels.

Ze in Vietnam niet aan handsfree bellen doen.

Het verkeer zeer chaotisch is en zelfs soms angstaanjagend.

We meerdere keren bijna een aanrijding hebben gehad, en dit heel bewust niet hebben gemeld.

Vietnam de poort naar Azië is.

Wij besloten hebben absoluut nog een keer terug te gaan naar Vietnam.

Wij het heel leuk vonden om ons avontuur met jullie te delen.

• 18 Augustus 2017 - 14:27

Maaike:

Het is een geweldig genot geweest om alles zo gedetailleerd mee te krijgen en dan weet ik ook zeker dat de 'live verhalen' nog veel mooier zullen zijn! Wat kun jij heerlijk schrijven Marjolein. Safe travels en tot snel weer!

• 18 Augustus 2017 - 15:40

Huub:

Ben zo blij dat deze reis jullie verwachtingen heeft overtroffen, wat een mooi avontuur om samen met Mark te delen en zoals Maaike terecht zegt dank je wel dat we dit op deze manier bijna live hebben mogen volgen. Weet zeker dat nog meer reizen gaan komen in de toekomst.
    Ondanks dat jullie er echt geen zin in hebben zijn we wel blij om jullie morgen op schiphol een dikke knuffel te geven. Fijne reis terug XX Huub.