Hiken door de vallei van Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Hiken door de vallei van Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Hiken door de vallei van Sapa

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

03 Augustus 2017 | Vietnam, Sa Pá

Vandaag begonnen we onze dag met een stevige wandeling door de vallei van Sapa. Om 09:00 uur vertrokken we richting de groene bergen om af te dalen naar de vallei. Vandaag liepen we met zijn vijven. Mark, Huy, ik en twee dames van de Black H'Mong, die onderweg op eigen initiatief aansloten. In het begin vond ik het rete irritant dat de dames meeliepen. Na gisteren ben ik deze dames wat minder gaan waarderen, omdat ze eerst een praatje met je maken en ze je vervolgens souvenirs proberen aan te smeren. Vandaag ben ik daar echter op terug gekomen. Weet je nog dat ik mijn bergschoenen had laten maken in Hanoi? Ze hebben hier echter slechte zolen onder geplaatst, waardoor ik totaal geen grip heb op gladde en modderige stukken. Tijdens de afdaling ben ik meerdere keren bijna onderuit gegaan. Gelukkig waren de Black H'Mong vrouwen daar om me te helpen. Door hen, bij de hand genomen, heb ik de afdaling overleefd.
De tocht was prachtig! Langs smalle bergrandjes hadden we een geweldig uitzicht over de vallei. We doorkruisten riviertjes, die zich verderop als waterval naar beneden stortten en hadden zicht op groene, ronde rijstvelden.
Maar ja... Wie naar beneden loopt, moet op een bepaald moment ook terug omhoog! Wat had ik het zwaar. Mijn kuiten waren compleet verzuurd en ik zweette me rot, omdat ik door de regen een poncho aan had moeten doen. De Black H'Mong dames waren op dat moment een geweldige steun voor me. Ze hielden allebei mijn hand vast en trokken me mee de berg op. Ik kon alleen maar liefde voelen voor deze dames. En dan na te gaan dat een van hen al 55 jaar oud was.
Mark a.k.a. berggeit, was helemaal in zijn nopjes. Met grote passen liep hij de berg op en was hij ook nog in staat om foto's en filmpjes te maken. De Black H'Mong vrouwen vonden het fantastisch om Mark zo bezig te zien. Onderweg hebben ze meerdere keren naar hem gewezen en begonnen ze in hun eigen taal tegen elkaar te praten.
Boven op de berg aangekomen kon ik niet anders dan enkel heel erg dankbaar zijn voor hun hulp. Ik heb daarom wat souvenirs gekocht en ze nogmaals bedankt. Van hen kreeg ik als dank een armbandje.
De lunch hebben we deze middag besteed in een restaurant van de Red Dao. Hier hebben we het traditionele gerecht 'hot pot' genomen. Op tafel werden twee gaspitjes gezet met een pannetje erop, met daarin een bouillon. Toen dit kookte werd er paksoi, Chinese kool, paddenstoelen, tofu, een soort spinazie en verschillende soorten vis en vlees aan toegevoegd. Het was weer heerlijk, maar ook weer te veel.
Mark en ik voelen ons al de gehele reis heel schuldig dat er eten over blijft. We vroegen ons dan ook af wat er met het eten gebeurde. In dit restaurant hebben we gezien dat al het overige voedsel naar straat- en stamkinderen gaat. Voortaan voelen we ons minder schuldig om eten te laten staan!
De middag hebben we besteed om wat te relaxen. We hebben onze tassen herpakt en zijn daarna gaan relaxen in de stad.
Hier hebben we tot in de late uurtjes op verschillende terrasjes gezeten, totdat we te moe werden om onze ogen open te houden.




  • 03 Augustus 2017 - 17:27

    Sanne:

    Hahaha ik zie mark echt al heel blij die berg oprennen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 35225

Voorgaande reizen:

25 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Vietnam

06 Mei 2011 - 15 Mei 2011

Religieuze plaatsen en verhalen

07 Augustus 2008 - 02 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: