Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Hải, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Hải, Vietnam van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

29 Juli 2017 | Vietnam, Ninh Hải

Wat een avontuur hebben we gehad in niemandsland. Even back to nature. Geen internet en maar beperkte voorzieningen. Het was wederom weer een onvergetelijke ervaring. Mijn hoogtepunt? Toen Mark na een nachtwandeling van het toilet, terug kwam in de hut met de woorden: "Er zitten hier echt hele freaky beesten." En: "Ik ben me echt de pleuris geschrokken!" Blijkbaar was hij onderweg een gigantische kever tegen gekomen en die had hij totaal niet verwacht. Dat de insecten hier groot waren, had ik zelf ook al ondervonden. Kakkerlakken met de grote van je wijsvinger zijn hier heel normaal, net als de sprinkhanen van +/- tien centimeter.
Na een goede nachtrust in een (eindelijk) koele nacht. Werden we vanmorgen om 07:30 uur aan het ontbijt verwacht. Vandaag bestond deze uit pannenkoeken met vers fruit en verse honing. Daarna werd het tijd om onze spullen in te pakken en gingen we wederom weer twee uur hiken. Ik moet eerlijk bekennen dat dit best pittig was. Om even een omschrijving te geven van de conditie waarin je loopt: Temperatuur en luchtvochtigheid standje sauna. Na slechts vijf minuten lopen kun je je onderbroek al uitwringen, want je zweet je letterlijk leeg. Bovendien is het vele lopen van de afgelopen dagen een aardige aanslag op mijn knieën geweest, maar het is het zo waard. De contacten die je hebt met de locals en de prachtige omgeving maakt dat je blijft lopen. En Mark... Mark zweet wel maar die blijft onvermoeibaar doorlopen. Wat een held!
Na de wandeling werden we opgehaald door onze chauffeur. Er volgde een rit van ongeveer drie uur richting Ninh Binh. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt om nieuwe geheugenkaartjes te kopen. Na vier dagen hier hebben we het al voor elkaar gekregen om 16 GB vol te filmen. Hadden we al gezegd dat het hier mooi was?!
Eenmaal aangekomen in Ninh Binh gaan we eerst lunchen. Door de wandeling had ik reuze honger gekregen. De springrolls, varkensrolletjes en salade met rijst en sausjes smaakte dan ook erg goed!
Na de lunch stapten we op een mountainbike om de omgeving te verkennen. Deze is heel anders dan de omgeving van de afgelopen dagen. Het landschap wordt getekend door hoge krijtrotsen en groene rijstvelden. Op een bepaalde manier heeft iets weg van Halong Bay. Het enige verschil is dat in Halong Bay de rotsen omringd zijn met water en hier door rijstvelden. Mark en ik besluiten dat Ninh Binh de mooiste regio is die we tot nu toe gezien hebben.
Wanneer we over hobbelige zandweggetjes rijden, horen we opeens een klein geitje mekkeren. Het klinkt alsof er paniek is. Als we stoppen zien we een klein geitje vastzitten in de sloot. Mark besluit om af te stappen en het beestje te redden. Eenmaal op de kant zet het beestje het op een rennen, richting zijn moeder. Wij stappen weer op de fiets en rijden verder. Na anderhalfuur komen we aan bij een plaats waar allemaal sampans liggen. We zetten de fietsen weg en stappen aan boord. De Vietnamees die de sampan bestuurt heeft een aparte manier van roeien, namelijk met de voeten. Het is een bijzondere techniek om te zien. Wanneer we al even onderweg zijn, gebaard hij ons te gaan liggen. Op dat moment varen we een gigantische grot in. De boottocht wisselt zich af met groen, hoog gebergte en donkere, koele grotten.
Het is echt een genot om hier door heen te varen. Eenmaal terug bij de aanlegplaats stappen Mark en ik weer op de fiets. Dit keer om terug te fietsen naar de vriendelijke man, die ons de fietsen geleend heeft.
Na de fietstocht worden we naar ons guesthouse gebracht. Dit is werkelijk een pareltje tussen de bergen. Het resort bestaat uit kleine rietenhutjes, die rondom een vijver liggen. Mark en ik vinden het jammer dat we hier maar één nacht verblijven.
Als alle spullen in ons hutje staan, nemen we een douche en genieten we in de tuin van een heerlijk diner. Dit keer worden we verwend met lekkere gerechten van de bbq. Wederom is de hoeveelheid eten veel te veel en moeten we, met spijt, een deel laten staan.
Daarna drinken we nog een biertje en besluiten we om te gaan slapen. Dit, omdat we morgen om 06:30 uur aan het ontbijt verwacht worden. Daarna zullen we vertrekken richting Halong Bay.