Voor het zingen de kerk uit! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Voor het zingen de kerk uit! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Voor het zingen de kerk uit!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

14 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Beste mensen,
Vanmorgen zijn we, na het lekkere ontbijt, vertrokken naar de lievelingsopgraving van Niek. Deze opgraving is in Zippori. Eerst heeft Joschi haar verhaal verteld over het bezeten, griezelige, verschrikkelijke mens/man. Uitverteld, vertrokken we naar de eerste opgraving, The Nile House. Hier hebben we mooie mozaïeken gezien. In een ander gebouw hebben we de mozaïek van de ‘Mona Lisa van Galilea’ gezien. De mozaïeken gaven erg veel indruk, wat een werk!
Onder het genot van een prachtig uitzicht op een gebouw, heeft Carmen haar verhaal verteld over de barmhartige Samaritaan. Hieruit kwam naar voren dat je een ander net zo moet behandelen, zoals je zelf ook behandeld wilt worden. We weten het allemaal: ‘Wat gij niet wilt wat u geschiet, doe dat ook een ander niet!’
In het Roman Theater heeft Thirza, na het maken van een leuke groepsfoto, het laatste verhaal verteld over talenten. Hierin kwam naar voren, dat iedereen wel een talent heeft en deze niet moet laten liggen. Je moet hierbij je angsten weten te overwinnen, ook al is dit soms erg moeilijk.
Het theater is 70 meter breed en is gebouwd van 4,500 stenen.
Voor de liefhebbers heeft Niek nog een ‘kort’ verhaal verteld in de synagoge van de benedenstad. Dit heeft hij gedaan vanuit een joods en een christelijk standpunt. Hierbij hebben we geleerd dat het belangrijk is dat je goed kunt verwoorden bij welke groep je hoort. Dit omdat het dan voor andere duidelijk is hoe jij in het leven staat. En zo komen we weer terug bij ons thema: identiteit.
Helaas was het weer van likmevestje, dus we zijn alweer snel vertrokken naar Nazareth. Hier hebben we waarschijnlijk onze laatste falafel verorberd en zijn een schitterende kerk ingegaan. Dit was de kerk van Aankondiging. Op deze plek kreeg Maria de boodschap van de engel Gabriel dat ze zwanger was van Jezus. Maria was dan ook in en om de kerk in verschillende vormen aanwezig. In ieder land beelden ze Maria anders uit, erg bijzonder. Dat hadden wij ons nog niet bedacht.
In het centrum van Nazareth hebben we vervolgens de laatste souvenirtjes ingekocht en sommige van ons hebben een drank voorraad ingeslagen; zij gaan vanavond namelijk tot het gaatje!
Maar voordat we beginnen aan het laatste avondmaal wonen sommige van ons nog een kerkdienst bij. Hier wordt van ons verwacht dat wij een lied gaan zingen, dus we raden de luisteraars aan om voor het zingen de kerk uit te gaan.
Hierbij proosten wij alvast op een geslaagde studiereis!
Lachaim, Thijs en Lily