Een lang verslag van een drukke dag! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Een lang verslag van een drukke dag! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Een lang verslag van een drukke dag!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

13 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Vandaag hadden we een erg druk programma en zijn we vroeg opgestaan om om 6 uur ´s ochtends een kerkdienst bij te wonen, waar enkelen van ons heen zijn gegaan. Het zou een bijzondere kerkdienst worden, omdat de kerkdienst in een klooster was en al de nonnen dus aanwezig waren. De kerkgangers dachten dat deze dienst ongeveer drie kwartier zou duren, maar deze duurde echter meer dan anderhalf uur, waardoor zij zelf eerder weg moesten om nog aan het ontbijt te kunnen verschijnen. Het ontbijt was om kwart voor 8 en Niek en Caroline hadden het plan om om half 9 te verzamelen en vervolgens met de bus richting het noorden te vertrekken. De bus stond op een andere plek dan dat wij afgesproken hadden, dus uiteindelijk zaten we pas om half 10 in de bus. Na het checkpoint deed Lisa haar verhaal over Ruth. Toen we bij het tweede checkpoint kwamen zei de buschauffeur dat we uit Jerusalem kwamen en niet dat we uit Bethlehem kwamen. Erg grappig om te horen en handig om snel binnen de muren te komen.
We gingen als eerst naar een Grieks orthodoxe kerk waar volgens de traditie Doper Johannes de Doper in de buurt zou hebben gewoond. Hier deed Gerda haar verhaal “De val van Jericho”. Een verhaal waar het thema vertrouwen naar voren kwam. Ze moesten vertrouwen hebben in God, dat Hij ervoor zou zorgen dat ze de zonde konden overwinnen. Lekker bezig Gerda!
Yardenit
Vervolgens gingen we naar Yardenit, een volgens de orthodoxe kerken erkent is als heilige plaats waar pelgrims en toeristen naar toe gaan om zich te laten (her)dopen. Eenmaal bij de Jordaan aangekomen bleek de rivier een stuk kleiner dan vele van ons verwacht hadden. Het eerste wat ons opviel waren een aantal mensen in witte (natte) gewaden. Deze mensen hebben zichzelf gedoopt of werden gedoopt. Amber was hier zo geïnspireerd door dat ze met haar benen ook het water inging. Hier bleef het niet bij, want ineens zag je haar niet meer en had ze besloten zichzelf te dopen (het filmpje hiervan volgt!). Amber was niet de enige in het water wat ons aansprak, want ook zagen we veel otters en meervallen die naar de rand toekwamen en zo veel bekijks hadden.
Tabga
Tabga is een plek met een bijzonder verhaal, wat Thijs heeft vertelt, namelijk over ‘De 5 broden en 2 vissen’, oftewel het verhaal van de broodvermenigvuldiging. Dit was erg leuk vertelt en leek wel een toneelstuk, mede dankzij zijn ‘discipelen’. Na dit verhaal zagen we veel afbeeldingen van de broodvermenigvuldiging in en rondom de kerk die er stond en snapte iedereen waar de afbeelding voor stond.
Kapernaüm
In Kapernaüm zijn er 3 verhalen ten gehore gebracht, wat getuigt dat dit een bijzondere plek.Allereerst vertelde Marleen het verhaal ‘Storm op het meer’, wat erg tot leven kwam door het meer uit het verhaal op de achtergrond. Een erg leuk verhaal met een leuke opdracht voor ons allen. In het verhaal kwam vertrouwen sterk naar voren en daarom had Marleen iets bedacht waarbij we elkaar moesten vertrouwen. Na dit verhaal startte Karin met haar verhaal en vertelde ons over ‘Jezus die langs het water liep’. Dit verhaal was van zichzelf erg kort, maar Karin had een lied meegenomen dat het verhaal vertelde en ze begeleidde het lied samen met Alberto op de blokfluit. Erg leuk, Alberto was erg goed met zijn fluit haha. Nog 1 verhaal te gaan en die werd vertelt door Evelien. We hebben naar dit verhaal geluisterd in een oude synagoge. Dit verhaal ging over de genezing van een verlamde man en was wat fabelachtig, maar daardoor zeker niet minder leuk om naar te luisteren.
Hierna reden we door naar Nes Ammim, een kibboets in het noorden van Israel, waar Niek een aantal jaar met zijn gezin heeft gewoond. Deze kibboets is niet Joods, maar vooral Christelijk.
Omdat vandaag de sjabbat begint, gingen we voor het eten eerst de wijn zegenen, drinken en daarna werden er twee broden gezegend die je vervolgens met een beetje zout moest opeten, dit beviel Joschi wel, toch?! Het avondeten was verder erg lekker en de chocoladecake bij het toetje viel in goede aarde, toch Joschi?! Later op de avond hebben we nog een biertje gedronken en die was weer erg smakelijk, toch Joschi?!
We kregen na het eten uitleg over deze kibboets, van een Nederlandse man en vrouw die hier nu ruim 2 jaar als vrijwilligers werken. De schuilkamer die deze kibboets heeft, hebben we bekeken, waarna we een rondleiding kregen over het terrein. We kregen uitgelegd hoe de kibboets opgericht is, hier in Nes Ammin. Een mooie afsluiter, om wat te weten over de plek waar we de laatste 2 dagen van onze reis zullen slapen.
Lachaim, Carmen & Marloes vN