Tussen de muren.. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Tussen de muren.. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Tussen de muren..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

12 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Vandaag zijn we om 6 uur opgestaan om te zorgen dat we om zeven uur deel konden nemen aan het ontbijt.
Dit was onze laatste ontbijt en dag in Jeruzalem, want vandaag zouden we onze reis vervolgen naar Bethlehem.
Om kwart voor acht kwam de bus voorrijden en hebben we allemaal onze koffers in de bus gezet. Eenmaal onderweg werden we verrast door Joschi, die voor de hele bus gezongen heeft. De sfeer zat er dus al goed in!
Na ongeveer een halfuur rijden kwamen we aan in bij het checkpoint, hier waren we vrij snel en gemakkelijk doorheen.
Eenmaal in Bethlehem aangekomen zijn we eerst naar het Sumud house gegaan, daar hebben we Twan ontmoet en die heeft ons uitgelegd hoe de muur loopt en hoe de geschiedenis van Bethlehem ongeveer is gelopen.
Hier hebben we verhalen van vrouwen aangehoord over hun leefsituatie in Bethlehem. Hierna kregen we een voorstelling van het vrouwenkoor die liederen voor ons zongen over de situatie in Bethlehem. Toen dit voorbij was hebben we nog wat gedronken en nagepraat met de vrouwen. Daarna nam Twan ons mee voor een wandeling langs de muur. Dit was heel erg aangrijpend om te zien hoe deze muur het leven van de mensen beïnvloed. Tijdens deze wandeling heeft Twan ons nog wat geschiedenis of politieke gebeurtenissen over Palestina verteld. Na deze wandeling zijn we door de bus opgehaald om lekker wat gaan eten. Na het eten zijn we naar de geboortekerk van Jezus geweest. Hier was een mozaïek tekening te zien op de grond en zuilen met gelovigen erop. Verder kon je naar de grot waar Jezus zijn ziel is geboren volgens de verhalen. Ook kon je nog met de trap naar beneden naar een ander vertrek waar kruizen en een altaar te zien waren. Hierna zijn we naar het binnenplein gegaan waar een standbeeld van hieronymus stond.
Van de geboortekerk zijn we naar een instituut gegaan waar we hebben gekeken naar een PowerPoint presentatie. Hier hebben we Palestijnse jongeren ontmoet in groepjes van 3; drie Nederlanders en 3 Palestijnse. We hebben vele ervaringen/meningen en gedachtes kunnen uitwisselen. Dit was dan ook zeer interessant en vooral ook gezellig, toen de leraren aangaven dat het tijd was om naar het klooster te gaan vonden we dat ook erg jammer. We hebben de jongeren gedag gezegd voor even, want ’s avonds kwamen ze bij ons in het klooster eten. We hebben toen nog de kans gehad om met andere Palestijnen onze ervaringen uit te wisselen. Dit was dan ook een zeer geslaagde dag. We hebben veel geleerd en vooral ook veel meegekregen vanuit het oogpunt van de Palestijnen. We hebben nu twee visies te horen gekregen en we hebben met Israëlische en Palestijnse jongeren hierover kunnen praten. We hebben nu dus een beter beeld kunnen vormen van de situatie. Hierdoor wordt alles al een heel stuk duidelijker voor ons. Kortom, we mogen dit een productieve en leerzame dag noemen.