Outside the wall, inside Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Outside the wall, inside Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Outside the wall, inside Jeruzalem

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

12 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

We hebben vandaag een drukke dag achter de boeg. We zijn vroeg opgestaan, om op tijd de taxi te kunnen nemen naar David Yellin college (de PABO in Jeruzalem). De rondleiding was erg leuk om mee te maken. We hebben een kleine stageschool gezien naast het college. Deze school staat in een gegoede buurt en het is een Joodse school. Hier krijgen kinderen van 4 tot 8 jaar vrij les. Ze mochten zelf kiezen wat ze wilden doen, zelfs eten. In onze ogen iets te vrij en niet overzichtelijk. We vonden het dan ook niet vreemd dat er per klas wel 4/5 juffen aanwezig waren waaronder ook stagiaires.
We zijn van deze school weer vertrokken met een taxi naar een openbare school, in Jeruzalem de secundair school genoemd. Hier waren veel donkere kinderen aanwezig uit Ethiopië, maar ook andere culturen. Leuk om te zien dat je hier overeenkomsten en verschillen ziet tussen Nederland en Israel. Zo wordt het eten hier op school geregeld door de school zelf. Ook zijn er verschillende regels wat betreft kleding t-shirt. Ze bieden een zeer gevarieerd curriculum met zoals ballet, klassieke muziek, tennis en schaken. Dit is een afternoon program. Het viel ons op dat de kinderen heel enthousiast waren en heel veel aan ons kwamen vragen. Ze stelde vragen in het Engels zoals what’s youre name? Wat ons wel is bijgebleven is dat de kloof tussen armen en rijken steeds groter word.
Na dit bezoek zijn we weer terug gegaan naar David Yellin College waar we gesproken hebben met 4 studenten. Deze studenten gaan na de middelbare school eerst in het leger. De meisjes 2 jaar en de jongens 3 jaar. Daarna mogen ze pas studeren. Sommige kiezen er zelfs voor om tussen de middelbare school en het leger een jaar voor de maatschappij te werken, bijvoorbeeld in een Kibboets. Verder hebben we gesproken over de verschillen van de PABO hier en de PABO in Nederland. Hier is de praktijk anders geregeld. In het 1e jaar beginnen de studenten met 1 kind en in het 2e jaar met een groepje en het 3e jaar pas voor de klas. In Nederland is het in de praktijk anders, daar staan we gelijk voor de klas in het 1e jaar. Vanavond gaan we met de studenten wat drinken in de stad en zullen we meer te horen krijgen over het leven hier in de stad! We zijn, later dan gepland, met twee busjes vertrokken naar een Arabische wijk buiten de muur van Jeruzalem, maar nog wel binnen de grenzen van Jeruzalem. Hier kunnen de mensen goedkoop wonen en dat was ook wel te zien. Om in de Arabische wijk te komen, moesten we eerst door een strenge checkpoint bij de muur. Hier staan de soldaten in hun uniform en met hun grote geweren klaar. Met een streng gezicht controleren ze je paspoort. We hebben gehoord hoe lastig het is voor de mensen in hun dagelijkse leven. Sommige mensen in deze wijk werken aan de andere kant van de muur in Jeruzalem en moeten dus elke dag door de checkpoint.
In de Arabische wijk zijn we naar een soort buurthuis geweest, community center. Doordat de mensen hier arm zijn, worden de kinderen hier opgevangen. Er worden heel veel activiteiten georganiseerd, zo hebben wij een show van de kinderen gekregen, waarbij ze zongen, muziek maakten en capoeira deden. We hebben de kinderen nog wat speelgoed gegeven en zijn daarna de oude stad weer in gegaan om wat foto’s te maken en nog wat leuke dingen te kopen.
Al met al hebben we deze dag weer veel indrukken gehad en gezien hoe ingewikkeld deze stad in elkaar zit. Op alle vlakken is er wel iets te ontdekken waar wij wel even over na moeten denken. Morgen vertrekken we met de bus naar Bethlehem. Hopelijk hebben we daar ook weer internet om jullie op de hoogte te houden.
Laila Tov, Marleen en Karin.