Het verhaal rondom Jezus - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Het verhaal rondom Jezus - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Het verhaal rondom Jezus

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Om 8.00 uur werden wij vandaag aan het ontbijt verwacht. Na het ontbijt zijn we gezamenlijk op weg gegaan om de olijfberg te beklimmen. Na de klim op deze steile berg hadden wij uitzicht op de Al Aqsa moskee. Hier hebben we geluisterd naar het verhaal van Serpil. Haar verhaal ging over de Gouden Poort. Dit deed ze met een creatieve werkvorm waarbij de voorkennis werd geactiveerd door middel van woorden op papiertjes. Leuk bedacht!
Na haar verhaal liepen we naar de tuin van Getsemané. Bij deze tuin stonden hele mooie en zeer oude olijfbomen. Verder was er een mooie tuin aangelegd met bloemen en rozen.
We zijn ook in de kerk geweest die bij de tuin van Getsemané hoorde. Bij de kerk lag een steen. Bij deze steen deed Jezus zijn laatste gebed voordat hij gevangen werd genomen. Veel mensen knielden voor deze steen en raakten hem aan.
Op een mooie plaats met uitzicht op Jeruzalem werd een groepsfoto door Niek genomen. We genoten van het uitzicht en zagen dat er veel joodse mensen op de plek begraven liggen, omdat dit de plek is waar ze als eersten op zullen staan wanneer de Messias komt. Vanaf deze plek zijn we van de berg afgegaan en zijn we doorgelopen naar Betseba; de badplaats waar het verhaal van Alberto werd verteld dat staat in het evangelie van Johannes. Dit verhaal gaat over een man die ziek was en door Jezus werd genezen. Alberto legde linken met het thema dat door Niek en Caroline was bedacht en vertelde ook kort over de betekenis van Jezus in zijn leven.
Onze weg vervolgde via de Via Dolorosa, de Kruisweg, de Lijdensweg, die Jezus heeft gelopen. De Via Dolorosa is de weg die Jezus heeft begaan toen hij zijn kruis droeg.
Aan het eind van deze weg kwamen we terecht bij de Heilige Grafkerk. Hier heeft Laura haar verhaal over de opstanding verteld. Na dit verhaal gingen we de Heilige Grafkerk in waarbij de schouders van de dames bedekt moesten zijn. Deze kerk is gebouwd over Golgotha en de plek waar Jezus begraven werd en vervolgens is opgestaan. In de kerk was veel ‘bling- bling’ en de kerk bestond uit verschillende compartimenten. We liepen de trap op waar Jezus werd gekruisigd. Deze plek werd aangeduid middels een ster. Zeer indrukwekkend!
Op de plek waar Jezus van het kruis werd gezalfd, waren veel mensen aanwezig die de steen kusten en aanraakten en vingen de olie op die uit de lampen drupten. Deze olie word beschouwd als heilig. In de kerk zijn we vervolgens naar de plek gegaan waar Jezus werd begraven. En ook hebben we een blik geworpen op het graf zoals het eruit heeft gezien, als het echte graf van Jezus.
Tijdens de vrije middag ging ieder zijn/haar weg. Om half 5 werden we bij de Klaagmuur verwacht. Hier vertelde Amber haar verhaal over Mohammed die via het wonderdier bij de Al Aqsa moskee ten hemel is gerezen. Tijdens haar presentatie kwam er een oude dame toevallig langs die Amber spontaan kuste, omhelsde en met haar begon te dansen. Na het diner was er om 20.00 uur een kringgesprek waarmee de dag werd afgesloten.

Lehitraot (tot ziens) !!!
Claudia Maas en Alberto Schreutelkamp