Aankomst in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu Aankomst in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjolein Beek-Stolk - WaarBenJij.nu

Aankomst in Jeruzalem

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

08 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

We begonnen de dag weer vroeg aan het ontbijt. Onze koffers allemaal weer gepakt om onze reis vanaf de kibboets in het zuiden te vervolgen naar Jeruzalem. Op het programma van vandaag staat dat we eerst naar Masada gaan, daarna een bezoekje brengen aan de dode zee. Vervolgens gaan we verder naar Qumran. Vanaf daar reizen we door naar ons hotel in Jeruzalem.
Masada:
We kwamen na een busrit van ruim een uur aan bij Masada. Eerst werd het verhaal dat bij de plaats Masada te horen van Niek. Dat ging over een groep Joodse opstandelingen die daar leefden. De Romeinen wilden deze plaats veroveren. De Joodse opstandelingen probeerden er alles aan te doen om niet in de handen van de Romeinen te vallen. Door hun idealen wilden ze zich niet overgeven. Ze deden er letterlijk een moord voor. De bevolking vermoordden elkaar dus om zich op deze manier niet over te geven.
Vervolgens mocht Claudia haar Israelische sprookje vertellen. Dit was een mooi verhaal. De kern uit het verhaal is dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. Dit kon ook weer verbonden worden met ons thema identiteit.
Dan nu de klim naar boven om de opgravingen van Masada te bekijken. Hier mochten we vrij rondlopen en na een tijdje begonnen we onze lange afdaling naar beneden. Dit werd het slangenpad genoemd. Stel je het maar voor als één lange kronkelige weg, met een diepe afgrond (al dan niet met reling), vol in de zon. Iedereen kwam helemaal bezweet, maar voldaan, weer aan bij de bus. Op weg naar de dode zee!
Dode zee:
Wat een beleving! Na eerst een hapje gegeten te hebben konden we ons vlug omkleden om een “duik” in de dode zee te nemen. Een hele ervaring, je kan er alleen maar drijven. Zwemmen is er ook niet bij, om je voort te kunnen bewegen kun je alleen met je armen zwemmen, je benen drijven te ver omhoog om ermee af te kunnen zetten.
Nadat de nodige foto’s zijn gemaakt, stapten we de bus weer in om onze reis te vervolgen naar Qumran.

Qumran:
Dit is de plaats waar de bekende dode zeerollen zijn gevonden. Voor degene die er nog niet bekend mee zijn: dit zijn hele oude bijbelse teksten. Eerst klimmen en klauterden we een berg op, waar we een verhaal te horen kregen van Marloes en Marjolein over Zacheus in de boom. Het was een mooie plek waar we zaten; we keken zo uit over de dode zee. Na de grotten te hebben bekeken en gefotografeerd hebben we onze reis naar Jeruzalem vervolgd.

Jeruzalem:
Bij binnenkomst hadden we een mooi uitzicht over de stad. De El Aksa koepel viel erg mooi op. We kwamen binnen via de Palestijnse wijk en reden door naar ons hotel in de Arabische wijk. De overgang van deze wijken is haast niet te beschrijven; het is echt een wereld van verschil. Het is een mooi hotel waar we vanavond lekker gegeten hebben. Na een kleine rondleiding te hebben gehad door de stad waarbij we de Klaagmuur al even hebben bezocht, gaan we nu lekker slapen. Morgen weer een lange, maar vast en zeker een leuke dag voor de boeg!
Groetjes, Lisa en Amber